Veel gestelde vragen bij je huis zelf verkopen met een internetmakelaar

MET OF ZONDER MAKELAAR JE HUIS VERKOPEN – Veel gestelde vragen

Je huis zelf verkopen is een leuke bezigheid en steeds meer mensen kiezen voor het huis verkopen zonder makelaar.
De eerste gedachte is dat het veel geld scheelt, je huis goedkoop verkopen is het eerste verdiend.
Hieronder leggen we je in de veel gestelde vragen uit waarom een beetje hulp van een makelaar je helpt om de verkoop toch professioneel aan te pakken, zodat je serieus wordt genomen door de potentiële koper en je veilig en wel je beoogde doel bereikt.

Voordelen zonder makelaar huis verkopen

Geld besparen
Je verkoopt zelf, dus je bespaart geld. Lage makelaarskosten is het doel. Soms wordt zelfs een gratis makelaar als reden genoemd. Makelaarskosten besparen, omdat de standaardmakelaar duur is.
Flexibiliteit
Je kunt op meer tijdstippen de bezichtigingen verzorgen, je weet zelf het meest over je huis, de plek en de buren en je bent zelf het meest enthousiast over je woning.

Nadelen van je huis zelf verkopen

Niet op Funda of onderaan op Funda.
Je mist vrijwel alle woningzoekers. Iedereen zoekt als eerste en als laatste op Funda. Via een NVM makelaar je huis verkopen geeft je de zekerheid van een zo compleet mogelijke plaatsing op Funda, waarmee je hoger in der zoekresultaten komt.
Geen ervaring in onderhandelingen
Je verliest geld als je niet thuis bent in onderhandelen. Zeker als er een aankoopmakelaar langs komt die het klappen van de zweep wel kent. Dan hebben we het alleen nog over de prijs. Ook de voorwaarden kunnen zeer ongunstig uitpakken.
Onzekerheid
Een koopovereenkomst is juridisch sterk. Zodra er handtekeningen staan kom je er niet zomaar vanaf. Niet als koper, maar ook niet als verkoper. Is ergens niet goed over nagedacht, dan is een gemaakte afspraak niet of nauwelijks te wijzigen.

Met een goedkope makelaar je huis verkopen

Als je de voordelen van zelf verkopen wilt combineren met zekerheid, dan kies je voor online verkopen en neem je een NVM internetmakelaar. Met Digimakelaars ben je zelf actief bij de verkoop én heb je de begeleiding en adviezen van een NVM makelaar, een hoge en uitgebreide plaatsing op Funda en lage makelaarskosten!

JE HUIS VERKOPEN MET DIGIMAKELAARS

Wat doe ik zelf voor de verkoop van mijn woning?
Je geeft zelf een paar eenvoudige gegevens van de te verkopen woning in op het aanmeldformulier, je schrijft de tekst en je verzorgt de bezichtigingen met de kandidaat-kopers in en rond je woning.

Wat doet Digimakelaars.nl voor mij?
Onze eigen makelaar komt bij jou thuis en blijft gedurende het gehele traject voor jou bereikbaar
Digimakelaars is plaatselijk bekend door heel Nederland.
Digimakelaars analyseert lokale verkoopcijfers en bepaalt daarmee de beste marktprijs voor je huis.
Digimakelaars legt samen met jou alle zaken rondom je mededelingsplicht vast.
Digimakelaars zorgt voor een digitale brochure van je woning.
Digimakelaars maakt een opnamerapport dat gebruikt wordt tijdens de onderhandelingen.
Digimakelaars geeft goede verkoopadviezen voor in en rondom de woning.
Digimakelaars begeleidt je voor en tijdens het verkooptraject.
Digimakelaars biedt je online toegang tot je eigen verkoopdossier met Funda statistieken.
Digimakelaars presenteert de woning op Funda en Digimakelaars.nl op een uitstekende NVM positie.
Digimakelaars plaatst door op zoekallehuizen.nl, jaap.nl en huislijn.nl.
Digimakelaars faciliteert een gratis verkopersdossier bij Move.nl
Digimakelaars schrijft het NVM zoekersbestand aan.
Digimakelaars zorgt voor een gratis ‘te koop’ bord.
Digimakelaars doet de onderhandelingen met de potentiële kopers, zo lang en zo vaak als nodig is om tot een koopovereenkomst te komen.
Digimakelaars stelt de NVM koopakte (Model NVM, Consumentenbond en Vereniging eigen huis) op indien gewenst en besteld.
Digimakelaars zorgt voor de administratieve afwerking van de koopakte tot en met de notaris (alleen indien de koopovereenkomst ook door Digimakelaars.nl is opgesteld). Wij informeren de notaris over alle bijzonderheden.
Digimakelaars coördineert de wettelijke meldingsplicht via de NVM en VVE vragenlijsten.
Digimakelaars zorgt voor de juridische documenten en verifieert de identiteit van de koper(s).
Digimakelaars controleert alle stukken.
Digimakelaars bewaakt termijnen van ondertekening, bankgarantie en voorwaarden (alleen indien de koopovereenkomst ook door Digimakelaars.nl is opgesteld).

Komt mijn woning ook op Funda.nl?
Ja, jouw woning krijgt een hoge en uitgebreide positie op Funda.nl. Doordat onze NVM makelaar rechtstreeks in verbinding staat met Funda.nl, staat de woning compleet en op een goede positie op deze site! Digimakelaars.nl maakt er werk van om alle specificaties bij het huis op Funda in te vullen, zodat de zichtbaarheid zo optimaal mogelijk is.

Kan ik mijn huis zelf op Funda zetten?
Nee, alleen een makelaar kan zorgen voor een plaatsing op Funda.

Wat is het voordeel van een NVM makelaar?
NVM makelaars onderscheiden zich ten opzichte van andere ondernemers in dit vakgebied op grond van kwaliteit, dienstverlening, integriteit, advies en vakkennis. NVM makelaars volgen verplichte doorlopende educatie, waardoor ze altijd van de laatste ontwikkelingen in de woningmarkt op de hoogte zijn.

Kan ik Digimakelaars.nl in elke plaats in Nederland inschakelen?
Ja, Digimakelaars.nl is al sinds 2005 actief en bekend in iedere plaats in Nederland. Het maakt niet uit waar je woont. Onze eigen NVM makelaars komen graag bij je thuis. De makelaar die bij je thuis komt blijft ook je vaste makelaar tijdens het gehele traject. Dit is uniek voor de dienstverlening van een internetmakelaar.

Is een ‘open huis’ mogelijk?
Ja, dat kan op ieder gewenst moment. Voor € 17,50 zorgen wij voor een duidelijke ‘open huis’ vermelding op de diverse internetsites. Ook organiseert Digimakelaars.nl samen met de NVM een paar keer per jaar de landelijke NVM Open Huizendag, je wordt telkens tijdig geïnformeerd over de mogelijkheden voor jouw woning. We organiseren ook 1 keer per maand de Woningkoopzondag. Deelnemers aan de Woningkoopzondag worden vermeld in de digimakelaars nieuwsbrief die naar meer dan 6.000 geadresseerden wordt gemaild.

Kan iedereen gebruik maken van Digimakelaars.nl?
Iedereen die een eigen woning verkopen wil binnen Nederland kan direct gebruik maken van de diensten van Digimakelaars.nl. Ook recreatiewoningen kunnen worden aangeboden met behulp van Digimakelaars.nl. Voor woningen buiten Nederland kan je contact opnemen met een van onze medewerkers. Huis kopen? Ook daarvoor schakel je Digimakelaars.nl in.

Word ik begeleid door een eigen vaste makelaar?
Ja, Digimakelaars is hierin als internetmakelaar uniek. Onze makelaar die bij jou langskomt is plaatselijk bekend met jouw omgeving. Hij blijft ook je contactpersoon gedurende het verkooptraject. Doordat hij de woning ook zelf heeft geïnspecteerd, kan hij je het beste adviseren tijdens het verkooptraject en heeft hij alle argumenten op zijn netvlies om de onderhandelingen succesvol te maken.


WONINGOPNAME EN TAXATIE

Wanneer komt de makelaar langs?
Nadat je je aangemeld hebt op onze site, ontvang je een mail met een voorstel voor de datum en de tijd van de afspraak. Schikt deze tijd dan hoef je enkel de e- mail te bevestigen, als deze dag/ tijd niet schikt, bel of mail ons dan even dan maken we graag een nieuwe afspraak. De makelaar zal ca. 1,5 uur bij je thuis zijn.

Wie bepaalt de vraagprijs?
De NVM Makelaar van Digimakelaars.nl adviseert je bij het bepalen van de juiste vraagprijs. Jij zelf hebt hier het beslissende woord in.

WONINGPRESENTATIE EN WONINGPROMOTIE

Wie maakt de foto’s?
Goede foto’s zijn erg belangrijk voor de verkoop van een woning. De eerste 6 foto’s staan direct op de eerste pagina van je huis op Funda. Wij laten je huis fotograferen door een professionele woningfotograaf. Je kunt ook eigen foto’s aanleveren, dan heb je geen extra kosten. Als fotograferen echter niet je hobby of beroep is zou je jezelf tekort doen, aangezien de meeste woningzoekers aan de hand van de foto’s bepalen of ze je huis komen bekijken.

Waarom veel en goede foto’s op Funda.nl?
Op Funda worden de eerste 6 foto’s direct groot getoond. Het is dus zaak om met de eerste 6 foto’s de maximale interesse van de zoeker te krijgen. De fotograaf maakt daarom zoveel leuke foto’s als mogelijk en we kiezen de 6 beste voor de eerste pagina.

Hoelang duurt het voordat mijn woning op Funda.nl staat?
Binnen 5-7 werkdagen na het bezoek van onze NVM makelaar zal de woning op Funda.nl en Digimakelaars.nl vermeld worden mits je zelf tijdig alle gevraagde bescheiden hebt aangeleverd. Je ontvangt van ons een bericht als de woning klaar staat om geplaatst te worden, zodat je eerst de hele presentatie op je gemak kunt controleren.

Kan ik mijn woningpresentatie later nog aanpassen?
Ja, dat kan eenvoudig door het sturen van e-mail naar info@digimakelaars.nl, of door te bellen met een van onze medewerkers. Het is mogelijk om tekst, foto’s en de vraagprijs aan te passen. De wijzigingen zijn gratis als ze bijdragen aan de verkoopbaarheid van het huis. Ook is het mogelijk om de woningadvertentie extra in het zonnetje te zetten door bijvoorbeeld de woning hoger of beter in de zoekresultaten van Funda te plaatsen. Bijvoorbeeld via Funda Toppositie of Funda Blikvanger.

Doet Digimakelaars iets met social media?
Jazeker, Digimakelaars heeft een heel pakket aan middelen om je huis daarop te posten. Kijk maar eens op
Youtube
Facebook
Instagram
Pinterest
Twitter
Daarnaast werken we samen met Diorama waarmee je je huis een enorme boost kunt geven qua zichtbaarheid.

KOSTEN EN BETALEN

Kosten
Het tarief is inclusief btw.

Hoe en wanneer betaal ik?
Verkopers betalen bij ons pas zodra de woning op Funda staat, maar in ieder geval maximaal 10 dagen na ons bezoek.  Aankopers betalen pas zodra het Digimakelaars Aankooprapport online staat. De betaling verloopt altijd via een machtiging en incasso.

Kan ik in termijnen betalen?
Ja hoor dat kan. Je kunt in maximaal 3 termijnen betalen, dat kost je eenmalig op het totaal aan administratiekosten 50 euro extra.


BEZICHTIGEN

Kan ik zelf de bezichtigingen wel doen?
Jazeker! Je huis zelf verkopen is leuk!  Juist als je zelf de kijkers rondleidt kan je enthousiasme overslaan op de mogelijke koper. Meer dan met een makelaar heb je de antwoorden op de meeste vragen bij de hand. Wie zijn de buren, hoe werkt dit, wanneer heb je voor het laatst geschilderd.
Het zelf bezichtigingen doen scheelt ook een schakel in de afspraak. Het tijdstip kun je zelf bepalen. Daarnaast help je het milieu een handje doordat het in ieder geval de autorit van een makelaar scheelt.
Een bezichtiging duurt in het algemeen een half uurtje, voor een groot huis natuurlijk wat langer.

Tips:
Zorg voor een goede eerste indruk!
Klik hier voor de video om je huis verkoopbaar te maken.

Wat is meldingsplicht?
Je bent verplicht om de kijker op de hoogte te brengen van eventuele gebreken van het huis die de kijker niet direct kan zien. Bijvoorbeeld schimmel onder de vloeren, lekkages bij bepaalde weersomstandigheden, olietanks, asbest etc. Maar ook of de buren toevallig iets op jouw grond hebben staan, of dat er afspraken zijn met de buren over onderhoud van een muur die alleen via jouw tuin te bereiken is, of andere afspraken waarvan je verwacht dat de buren die met de nieuwe eigenaren ook zouden willen maken. Kortom, alles waar de nieuwe eigenaar straks mee wordt geconfronteerd waar je zelf ook door verrast zou zijn als jij nieuw in dit huis kwam wonen, kun je beter vooraf mededelen.

Verborgen gebreken of niet zichtbare gebreken
Er bestaat veel onduidelijkheid over gebreken. Verborgen gebreken zijn bekend bij de verkoper en bewust achtergehouden of verstopt met als doel om de koper te misleiden. Niet zichtbare gebreken zijn gebreken die de verkoper wel of niet kent, maar die niet of moeilijk zichtbaar zijn. Wees duidelijk en eerlijk naar een koper. Komt hij er naderhand achter, dan zul je alsnog de gebreken moeten herstellen. Van veel gebreken kan een specialist precies herleiden hoe lang ze al bestaan en of je daar als huisbezitter last van moet hebben gehad.

Hoe voldoe ik aan mijn informatieplicht aan de koper?
Je ontvangt van Digimakelaars.nl in je klantendossier een uitgebreide vragenlijst, deze wordt na invulling overhandigd aan de koper. Deze lijst vermeldt alle mogelijke mankementen, rechten en verplichtingen in en rond je woning. Daarbij ontvangt de koper een kopie van jouw oude akte van levering. Bij een appartement ontvangt de koper tevens de splitsingsakte, reglementen en de stukken met betrekking tot de Vereniging van Eigenaren.

Na de bezichtiging:
Vraag aan het eind wat de kijkers ervan vonden, noteer dat en vraag of je ze over een paar dagen nog eens mag bellen. Evalueer als de kijkers weg zijn voor jezelf even kort hoe je ze straks gaat benaderen. Op die manier heb je veel succes met verkopen zonder makelaar.

ONDERHANDELEN, VERKOPEN EN KOOPOVEREENKOMST

Wie doet de onderhandelingen?
Je eigen makelaar bij Digimakelaars.nl doet de onderhandelingen voor je. Sommige verkopers verstaan de kunst om zelf te onderhandelen. We merken dan dat het over de prijs dan best goed gaat, maar dat vaak over allerlei bijkomende voorwaarden niet of nauwelijks is gesproken. Dat gooit soms roet in het eten.
Om verrassingen te voorkomen onderhandelt jouw makelaar van Digimakelaars met de potentiële koper over prijs en voorwaarden volgens de met jou afgesproken verkoopstrategie.
Dit kan Digimakelaars als de beste, aangezien de makelaar die onderhandelt ook de makelaar is die bij je thuis is geweest, hij kent alle plussen van je huis en zorgt voor een zo hoog mogelijke opbrengst.
Alle correspondentie rondom het biedingsproces krijg je te zien via de cc.

Bod doen
De mogelijke koper doet een bod via onze website, via de mail of per telefoon.
Komt er een koper of aankoopmakelaar bij jou met een bod? Stuur hem dan naar je eigen makelaar van Digimakelaars.

Waarover wordt er onderhandeld?
Eerst wordt vastgesteld wat de juiste omvang is van de onroerende zaak die wordt verkocht. Er wordt vervolgens onderhandeld over de prijs, over de leveringsdatum en over de voorwaarden. Eenmaal vastgesteld kan er alleen nog maar gewijzigd worden in overleg, dat betekent dat beide partijen het daarmee eens moeten zijn.

Wat gebeurt er bij meerdere bieders?
Als er meerdere bieders zijn kunnen verschillende bindingstrajecten worden bewandeld. Het gemakkelijkst is om bieders op volgorde van binnenkomst af te handelen, het zogenaamde koetsensysteem. Komen we er met de eerste niet uit, dan gaan we naar de volgende en zo verder.
Verwachten we echter een grote toeloop, zoals tegenwoordig vaak in Amsterdam en andere grote steden of bij zeer gewilde objecten, dan kan de verkoopprocedure worden veranderd in “Verkoop bij inschrijving”. Dit is een procedure waarbij, omwille van de eerlijkheid en de transparantie, het van belang is om naar alle geïnteresseerden dezelfde en complete informatie te sturen. Digimakelaars.nl verzorgt tegen een bijkomende prestatievergoeding deze procedure van het begin tot en met de notaris. Er worden informatiesets voor de kandidaten samengesteld en de biedingen worden ontvangen tot een afgesproken datum. Vervolgens worden de biedingen geanalyseerd en wordt de verkoper  geadviseerd over de meest gerede bieder en eventuele te maken vervolgstappen. Digimakelaars.nl maakt daarna de koopovereenkomst op en zorgt ervoor dat alles bij de notaris komt.

Wie maakt de koopovereenkomst op?
Digimakelaars maakt de koopovereenkomst op als deze service in het pakket zit dat je hebt besteld of later aan je pakket is toegevoegd. Deze wordt wel eens de voorlopige koopovereenkomst genoemd. Er is echter niets voorlopigs aan! Zodra de bedenktijd en de voorwaarden zijn uitgewerkt is dit het definitieve document waarmee de notaris straks de overdrachtsakte (transportakte) opstelt. De koopovereenkomst die Digimakelaars gebruikt is de officiële overeenkomst die is vastgesteld door de NVM, de Consumentenbond en de Vereniging Eigen Huis. De overeenkomst is ook als standaardovereenkomst te downloaden.
Waarschuwing: Altijd oppassen met een standaard overeenkomst, het is, zodra de handtekeningen staan, een officieel stuk waar je niet zomaar van af komt. Voorkom brokken en laat Digimakelaars dit stukje maatwerk voor je doen.

Wat is 3 dagen bedenktijd?
In de Wet Koop Onroerende Zaken is geregeld dat je als koper, nadat je een exemplaar van de koopovereenkomst met alle handtekeningen erop hebt ontvangen, nog 3 dagen wettelijke bedenktijd hebt om de koop zonder kleerscheuren ongedaan te maken. Die 3 dagen vallen onder de Termijnenwet, teken je voor het weekend of voor feestdagen, dan kunnen de 3 kalanderdagen soms wel oplopen tot 8 kalenderdagen. Vraag je makelaar naar het juiste aantal dagen.

Is een financieringsvoorbehoud gebruikelijk en hoe lang duurt dat?
Een financieringsvoorbehoud is zo gebruikelijk dat er apart in de koopovereenkomst wordt opgenomen dat een koper er van afziet als hij dit voorbehoud niet wil laten opnemen. Het duurt in het algemeen een week of 5. Digimakelaars is er voorstander van om het in eerste instantie niet te lang te laten duren. Mocht de bank er langer over doen, dan kun je als verkoper in ieder geval de vinger aan de pols houden. In overleg en na de nodige motivatie  kan zo’n voorbehoud worden verlengd. Dat is helaas tegenwoordig vaak aan de orde, hetgeen vooral zijn oorzaak vindt in de ambtenarij bij de banken.

Is een waarborgsom of bankgarantie gebruikelijk?
Ja, Digimakelaars stelt in alle koopovereenkomsten een waarborgsom van 10% van de koopsom vast. Deze wordt meestal gesteld als bankgarantie. De bankgarantie moet binnen zijn binnen 1 week na afloop van het financieringsvoorbehoud, moet zijn afgegeven door een erkende kredietinstelling en moet geldig zijn tot tenminste 1 maand na de voorziene overdrachtsdatum.

Wat zijn ontbindende voorwaarden?
Ontbindende voorwaarden zijn omstandigheden die je in de koopovereenkomst vastlegt, waarbij de koopovereenkomst kan worden ontbonden.
Hierbij kun je denken aan:
-financieringsvoorbehoud
-voorbehoud uitvoeren en uitslag bouwkundige keuring
-voorbehoud verkoop eigen woning, ofwel de NVM No Risk Clausule

Wie kiest en betaalt de notaris?
In principe kiest en betaalt de koper de notaris. Tenslotte is het kosten koper. Dat moet hij dan wel binnen redelijke tijd doorgeven, anders kan er worden opgenomen dat de verkoper kiest. Betalen doet hij voor dat deel dat met de koop te maken heeft.Als verkoper krijg je ook met notariskosten te maken, namelijk met de royementskosten voor je hypotheek, soms wat onderzoekkosten en de kosten voor de overboeking van het geld. Als verkoper hoef je niet klakkeloos akkoord te gaan met de kosten die de notaris rekent, maar dat doe je dan voordat je de dienstverleningsovereenkomst met de notaris tekent.
Komen er onredelijke kosten op je pad door de notariskeuze van de koper, zoals hoge royementskosten, reiskosten of machtigingskosten omdat de notaris meer dan 20 km van je huis is gevestigd, of zijn er andere niet goed thuis te brengen kosten, dan zijn de meerdere kosten boven een redelijk tarief voor de koper. Het heet niet voor niets: kosten koper.


ENERGIELABEL

Het energielabel is verplicht bij verkoop  vanaf 1 januari 2015. Op de Energielabel.nl vind je de laatste stand van zaken m.b.t. het energielabel.
Het voorlopige energielabel is begin 2015 naar iedereen thuisgestuurd.
Je energielabel definitief laten maken voor verkoop kan op Energielabel aanvragen.


DE VERENIGING VAN EIGENAREN

Koop je een appartement of soms ook een grondgebonden woning uit een  renovatieproject, dan krijg je te maken met de Vereniging van Eigenaren. Je krijgt het eigendom en gebruiksrecht van een stukje van het geheel en het totaal wordt beheerd door de Vereniging. Zodra je een appartementsrecht koopt ben je automatisch lid. Dat betekent dat je ook direct financieel meedeelt in het wel en wee van de Vereniging. En daar zit dan ook het risico.
Ben je verkoper? Zorg dat de Vereniging goed functioneert, want je koper let erop.
Ben je koper? Zorg dat je je laat informeren over de status van de Vereniging. Vraag naar de VVE checklist bij de verkopende makelaar.
Kijk op Alles over VVE voor heel veel informatie over VVE’s.


ERFPACHT

In de grote steden komt vaak erfpacht voor.Een woning op erfpacht houdt in dat de koper het gebruiksrecht van de grond heeft, maar de grond niet in bezit heeft. Uitgifte van erfpacht kan voor een bepaalde of onbepaalde periode zijn. In de meeste gevallen gaat het om een onbepaalde periode. Elke grondeigenaar (particulier of gemeente) kan zijn eigen erfpachtvoorwaarden stellen.
De eigenaar van de grond rekent periodiek huur voor het gebruik van de grond. Deze huur heet canon. Hij kan steeds worden gewijzigd of voor een kortere of langere periode worden afgekocht.
Ingewikkeld is de term eeuwigdurend afgekocht. Je zou zeggen dat dat voor altijd is, maar soms is het ook gewoon letterlijk 100 jaar. Laat je aankoopmakelaar uitzoeken hoe het precies zit.
Niet alle, maar wel veel banken financieren erfpacht. Vaak is dan naast de taxatie ook nog een erfpachtopinie nodig. Deze laatste wordt opgesteld door de notaris.

ERFPACHT AMSTERDAM

De gemeente Amsterdam heeft het erfpachtstelsel in 2017 aanzienlijk veranderd. Lees er hier alles over: Erfpacht Amsterdam


WAARDEVERKLARING

In verband met Europese regels mogen verkopende makelaars niet meer een verkort taxatieveslag aanbieden. Klik hier voor de uitleg van de NRVT. Ze mogen wel een waarde opgeven die met het oog op de verkoop is berekend. Banken kunnen daar echter geen rechten meer ontlenen en zullen dus steeds meer overstappen op officiële taxaties voor tussentijdse waarde onderbouwingen i.v.m. overbruggingshypotheken of restschuldsituaties.